U bent 60+-er en eigenaar van een accountants- of advieskantoor. Loont het om dan nog te gaan investeren?
Regelmatig hoor ik dat kantooreigenaren worstelen met dit dilemma. Aan de ene kant lijkt het aantrekkelijk om de rit ‘maar uit te zitten’, maar aan de andere kant vragen de collega’s en (vaak ook) klanten om meer digitalisering.
Wat is nu wijsheid?
Wanneer u investeert in de toekomstbestendigheid van uw kantoor, zorgt u ervoor dat de waardering van uw kantoor op het moment van uittreding hoger ligt dan vóór het moment van investeren.
Laat ik dit verduidelijken met een voorbeeld.
Als bonus wordt door realtime data de kwaliteit van uw dienstverlening verbeterd. Het niveau van uw persoonlijke contactmomenten verbetert, waardoor ook uw klanttevredenheid stijgt.
Andersom werkt het ook zo. Als u besluit achterover te leunen omdat u binnenkort wilt verkopen, dan wordt uw goodwill verminderd met de uitgebleven investering in digitalisering.
Overigens gaat het bij deze investeringen niet alleen om het digitaliseren van werkprocessen en document management. Het gaat vaak ook om gedragsverandering van zowel uzelf als dat van uw klanten, het updaten van uw verdienmodel* of het uitwerken van een heldere marketingstrategie.
Conclusie is dat investeren in het toekomstbestendig maken van uw kantoor, een positief effect heeft op zowel uw kantoorrendement (vanaf jaar 2 na de investering) als uw goodwill bij verkoop van uw kantoor (na 3 tot 5 jaar).
Loopt u ook tegen dit dilemma aan en wilt u weten wat de impact is van wel of niet investeren op de verkoopwaarde van uw kantoor?
Voor al uw vragen of een brainstormsessie over dit onderwerp, bel of mail met Stephan Burg
*Dit betekent concreet: uw kantoor toekomstbestendig maken door afscheid te nemen van het ‘uren x tarief’ model voor reguliere diensten en het introduceren van dienstabonnementen volgens een vaste ‘menukaart’. Zie voor meer informatie hierover het Digitaal Optimaal Presteren (DOP)-concept van 4CAA.