Employee experience: 5 tips voor uw accountantskantoor

ma 28 maart 2022
28 mrt 22

Hoe voorkomt u dat u veel investeert in het werven van getalenteerde medewerkers, zonder dat ze via de achterdeur uw kantoor verlaten?

Dat er sprake is van arbeidsmarktkrapte is duidelijk voelbaar bij accountancy en advieskantoren. Zeker MKB kantoren hebben het steeds zwaarder, omdat zij minder financiële middelen hebben dan de grote kantoren en de concurrentie groot is.

‘Employee experience’ is dé sleutel in een krappe arbeidsmarkt.

Ik geef u vijf tips hoe u op een laagdrempelige en betaalbare manier 'employee experience' inzet.

Wat is 'employee experience'?

De afgelopen jaren is er bij MKB kantoren meer aandacht voor thema’s zoals werkgeluk en talentontwikkeling. Het is alleen belangrijk dat u begrijpt dat dit geen thema’s zijn die u af en toe inzet, maar dat aandacht voor medewerkers een continu proces moet zijn.

'Employee experience' helpt om dit proces levendig te houden. Het gaat namelijk over de volledige beleving van medewerkers bij een organisatie.

1. Gebruik social media om potentiële talenten aan te trekken

Het is niet alleen de werkgever die een potentiële werknemer online checkt voorafgaand aan een sollicitatieprocedure. Toekomstige medewerkers verdiepen zich uiteraard ook al voordat ze gaan solliciteren bij een bepaald kantoor.

Dat betekent dat het daarom ook belangrijk is om op social media te laten zien wat uw kantoor zo interessant maakt. Zo krijgen potentiële nieuwe medewerkers namelijk vooraf al een gevoel bij een kantoor.

Het is daarom waardevol als uw eigen medewerkers hun ervaringen delen. Dit kan bijvoorbeeld door het delen van blogs, vlogs en berichten op LinkedIn en Instagram. Over de inhoud van het werk, maar ook over bijvoorbeeld teambuilding activiteiten. Door het profileren van eigen medewerkers, hoeft u geen geld te besteden aan dure campagnes. Daarnaast is het authentiek, iets waar de huidige generatie veel waarde aan hecht.

2. Maak letterlijk een goede eerste indruk

Hoe fijn is het om te starten met een nieuwe baan, waar je warm onthaald wordt met een bos bloemen of een leuk welkomstpakket.

Niet alleen het persoonlijke welkom is belangrijk, maar ook dat alles goed geregeld is. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een toegangspas en een laptop met de juiste systemen die al klaarliggen.

Nieuwe medewerkers willen graag een goede indruk maken en lekker van start gaan. Het is vervelend als ze de eerste weken alleen maar vakliteratuur kunnen lezen of koffie kunnen halen. Zorg voor een onboardingsprogramma, zodat ze uw kantoor in korte tijd goed leren kennen.

3. Geef persoonlijke aandacht én voorwaarden

Steeds meer medewerkers willen graag meer in het leven dan alleen maar werken. Dat betekent dat meer starters (ook zonder kinderen) parttime willen werken. Of een sabbatical willen opnemen om een mooie wereldreis te maken, nadat ze een paar jaar in dienst zijn.

Zorg dat de arbeidsvoorwaarden dit mogelijk maken.

Naast goede (secundaire) arbeidsvoorwaarden, willen medewerkers ook echt gezien en gehoord worden. Dat betekent regelmatig een kop koffie drinken, even bellen, een wandeling maken of een spontaan praatje bij het koffiezetapparaat. Het is belangrijk om stil te staan bij zowel teamsuccessen als persoonlijke gebeurtenissen.

4. Investeer in soft skills trainingen

Medewerkers willen zich graag ontwikkelen. Het is belangrijk om als werkgever die ruimte te bieden, zodat ze niet de overstap naar de concurrent maken zodra ze uitgeleerd zijn. Dat begint met goed kennismanagement en voldoende training on the job.

Daarnaast willen medewerkers zich niet alleen inhoudelijk ontwikkelen, maar ook steeds meer persoonlijk. Stel daarom ook budget beschikbaar voor soft skills trainingen. Denk aan trainingen zoals klantcommunicatie, presenteren van resultaten en het voeren van lastige gesprekken.

5. Maak van oud-collega’s ambassadeurs

Medewerkers blijven tegenwoordig geen twintig jaar meer bij dezelfde werkgever werken. Zie het vertrek van medewerkers als een kans die u moet benutten. Oud-medewerkers zijn namelijk goede ambassadeurs, die gratis mond-tot-mond reclame voor u kunnen maken.

Het is daarom van belang om goed uit elkaar te gaan en hier als kantoor in te willen leren. Het voeren van een exitgesprek is dan ook cruciaal. Hierbij staat u stil bij ‘Wat biedt je nieuwe baan, wat je hier niet krijgt?’ of  ‘Als je iets zou mogen veranderen aan ons kantoor, wat zou dat dan zijn?’

Blijf ook na vertrek in contact met oud-medewerkers, door bijvoorbeeld een alumni netwerk. Deel u nieuwsbrieven niet alleen met klanten maar ook met oud-collega’s. Nodig ze uit voor bijeenkomsten en stuur ze bijvoorbeeld nog een nieuwjaarskaart.

Employee experience is geen ‘one size fits all’

Met deze vijf tips zet u een mooie eerste stap naar het verbeteren van uw ‘employee experience’. Let er wel op dat de beleving en behoeften van medewerkers voor iedereen anders zijn. Wat de een als prettig ervaart, hoeft voor een ander geen succes te zijn. Blijf daarom in gesprek met al uw medewerkers, zodat u weet wat er leeft en u maatwerk kunt blijven bieden.

Hoe 4CAA uw kantoor kan helpen

4CAA begeleidt kantoren op verschillende HR thema’s zoals talentontwikkeling, 'employee experience', 'employer branding', en (team)coaching.

Meer weten? Neem dan contact op met Noortje de Rooij via n.derooij@4caa.nl of 06 30 04 25 55.