Heb je als kantoor groeiambities? Dan kun je niet meer om employer branding (het laden van je werkgeversimago) heen.
Recruitment marketing is op dit moment een van de grootste kostenposten, terwijl het in de meeste gevallen nauwelijks, tot geen kandidaten oplevert.
En wanneer je dan toch een sollicitant spreekt, lijken salaris of extra bonussen een bepalende factor te zijn.
Hierin meegaan is niet waarmee je de wedstrijd op langere termijn wint.
Maar hoe ga je als accountantskantoor aan de slag met employer branding?
In dit blog geef ik je 3 korte, maar effectieve tips om te werken aan een sterk werkgeversmerk.
Wat is je DNA ofwel merkpersoonlijkheid? Hoe voelt het om bij jouw kantoor te werken? Wat is de gemeenschappelijke deler van de collega’s? Verzand hierbij niet in algemeenheden, maar kies duidelijk positie en toon karakter. Invulling geven aan je DNA zorgt er niet alleen voor dat je de juiste kandidaten aantrekt, maar zorgt ook voor meer commitment bij je huidige collega’s.
Juist in deze tijdgeest is dit bepalend voor de intrinsieke motivatie van je medewerkers. Voelen ze zich verbonden en betrokken bij de doelen die je organisatie nastreeft? En ervaren ze dat hun bijdrage daaraan belangrijk is?
Laat gezichten (geen stockbeelden) en persoonlijke verhalen zien die je voordelen als werkgever bewijzen en dus kracht bijzetten. Maak het zo concreet mogelijk en gebruik de letterlijke quotes van collega’s.
Wat betekent een goede privé-werk balans voor jouw kantoor? Vraag vooral de collega’s die eerder bij een ander kantoor hebben gewerkt. Benoem daarbij juist de twijfels die ze bij overstap hadden. Dit zorgt ervoor dat twijfelende kandidaten zich hierin herkennen en dus wel eerder de stap durven maken.
Blijf deze persoonlijke verhalen consequent delen. Onthoud: de aanhouder wint!
Volgens onderzoek van Randstad vindt 35% van de werkzoekenden een nieuwe baan via hun eigen netwerk. Via-via of het persoonlijke netwerk LinkedIn is dus goud waard.
Zorg dat huidige collega’s over jou als werkgever gaan praten op verjaardagen. En voor online geldt: forceer ze niet om op die deel-knop te drukken, maar stimuleer dat ze in eigen woorden een toelichting schrijven.
Voorwaarde om van deze tip een succes te maken, is dat je medewerkers oprecht hun verhaal vertellen. Bijna iedereen prikt namelijk door marketingtrucs heen.
Dus: hoe meer reden huidige medewerkers hebben om enthousiast, gemotiveerd en tevreden te blijven, hoe groter de kans dat ze hun persoonlijke netwerken laten weten hoe aantrekkelijk jij als werkgever bent.
Let op want hier kan werkelijk geen wervingstool tegenop.
Ik hoop dat deze 3 tips je helpen meer richting te geven aan je recruitment marketing. Employer branding is een duurzame oplossing, maar wel een waar je vaak pas op de langere termijn de vruchten van plukt.
Ik heb nog een bonustip. Denk in dat geval bijvoorbeeld eens aan een exitstrategie voor niet-strategische, ik noem ze zelf ‘ondankbare’ (qua omzet of winst maar misschien ook gedrag) klanten om meer lucht in je planning te krijgen. Of overweeg eens het inzetten van remote teamleden binnen Europa
Benieuwd hoe dit werkt? Neem even contact op met Tanja Schreurs of Stephan Burg.